Ekonomi

Stellantis Türkiye’yi bünyesine katan Tofaş’ın 1968’den günümüze tarihçesi

1968 yılında Koç Topluluğu’nun kurucusu Vehbi Koç liderliğinde kurulan Tofaş Türk Araba Fabrikası A.Ş. Koç Holding ve İtalyan Fiat iştiraki tarafından kurulmuştur. 1969 yılında Bursa’da fabrika inşaatına başlayan kuruluşun ortaklık yapısı %37,8 Koç Holding, %37,8 Fiat ve %24,3 diğer hissedarlardan oluşmaktadır.

1971 yılında yılda 20 bin meclis kapasiteli olarak devreye alınan fabrikada ilk üretim Murat 124 projesi ile başladı. İlk ihracatını 1974 yılında Murat 124 modeli ile Mısır’a yapan firma, 1976 yılında Murat 131, 1977 yılında Şahin, 1981 yılında Kartal ve Doğan ve 1990 yılında Tempra modelleri ile üretimine devam etmiştir.

1991 yılında yerli motor üretimine başlayan otomotiv devi, 1994 yılında Tofaş Ar-Ge birimini kurdu.

Fiat Uno piyasaya sunuldu. Böylece Türkiye’de ilk kez B segmenti bir araç piyasaya çıkmış oldu.

1998 yılında şirket, Fiat Palio modeli üzerinde çalışarak “küresel” otomobil projesine dahil oldu ve böylece dünya çapında tedarik zinciri yönetimini başlattı.

Tofaş, 2000 yılında Fiat Doblo üretimine başlayarak Türkiye otomotiv pazarında kendi segmentini oluşturmuştur. Tofaş çalışanlarının ilk kez doğrudan üretim hazırlık aşamasına dahil olduğu Doblo, uzun yıllar otomotiv devinin en değerli modelleri arasında yer aldı.

2001 yılında Fiat Auto çatısı altında Alfa Romeo markasının Türkiye temsilciliğini üstlenen Tofaş, Fer Mas Oto Ticaret A.Ş. bünyesine katılmıştır. %100 Tofaş Türk Otomobil Fabrikası iştiraki adı altında kurduğu şirket ile Ferrari ve Maserati markalarının resmi Türkiye temsilcisi oldu.

2003 yılında şirketin 2 milyonuncu aracı olan Fiat Palio Go kasetten çıkarıldı. 2000 yılında Koç ve Fiat topluluklarının ortak girişimiyle kurulan Koç Fiat Kredi Finansman A.Ş.’nin tüm hisseleri Tofaş Türk Araba Fabrikası tarafından satın alındı.

Tofaş, 2008 yılında fabrika üretim kapasitesini 400 bin adede yükseltirken, 2009 yılında 3 milyonuncu aracı hattan indirmiştir.

Fiat ve Chrysler’in birleşmesi sonrası Jeep markasının Türkiye temsilciliği 2012 yılında Tofaş’a devredildi. Bir yılda 4 milyonuncu araç üretilirken Opel Combo da satışa sunuldu.

Otomotiv devi, 2014 yılında Ram markası altında ve Promaster City adı altında Fiat Doblo modelini Kanada ve Kuzey Amerika’ya ihraç etmeye başladı. Ertesi yıl Fiat Egea Sedan modeli Türkiye ve dünya pazarına sunuldu.

İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) 2016 yılı “Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu” araştırmasına göre Tofaş, üretimden satışlarda Türkiye’nin en büyük üçüncü sanayi kuruluşu oldu. 2017 yılında firma fabrikasının yıllık üretim kapasitesi yeniden artırılmıştır. Böylece yıllık üretim kapasitesi 400 binden 450 bine çıktı.

2018 yılında 50. yılını kutlayan şirket, Fiat Connect’i satışa sundu. 2019 yılında Tofaş’ın 6 milyonuncu aracı banttan indi.

2022 yılında 1 milyonuncu Egea modelini üreten Tofaş, aynı yıl Egea Hibrit modelini piyasaya sürdü. Koç Fiat Sigorta bir yılda kuruldu.

Hem binek hem de hafif ticari araç üreten otomotiv devi, yıllık 450 bin araç üretim kapasitesi ve 7 bini aşkın çalışanı ile Türk otomotiv sektörünün en büyük üreticilerinden biri haline geldi.

Tofaş, 1 Mart 2023 tarihli KAP açıklamasında Stellantis Türkiye’yi satın almayı kabul ettiğini duyurmuştu. Anlaşma sağlanırsa Tofaş, Türkiye’nin en büyük otomotiv şirketi olacak.

bozyazihaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu